(morfondírozok a Gerő-Romsics vita kapcsán)
Antiszemitának nevezhető-e az, aki más embereket zsidóként határoz meg, annak ellenére, hogy azok magukat nem tartják zsidónak?
Ha valakiről azt állítom, hogy zsidó származású – annak ellenére, hogy az illető életének ezt a vonatkozását nem vállalja nyilvánosan -, két irányban folytathatom a gondolatmenetemet:
- Mondhatom azt, hogy az illető személyt a környezete zsidónak tartja, annak ellenére, hogy ő nem zsidó.
- Feltételezhetem, hogy a zsidó származásából cselekedeteire következtethetek.
Az első esetben magamat kiemelem a minősítők közül, és csupán az illető személy környezetéről feltételezem, hogy a 2. pontnak megfelelően gondolkoznak.
A második esetben a zsidó származásból következtethetek jó és rossz cselekedetekre. Ha zsidó származásúaktól rájuk jellemző, speciális rossz cselekedeteket várok, akkor antiszemita vagyok, függetlenül attól, hogy milyen lépéseket kívánok megtenni a rossz cselekedetek kivédése érdekében.
Ugyanez vonatkozik arra is, ha nem egy jövőbeni cselekményt várok a zsidónak minősített személytől, hanem egy korábbi negatív tettét magyarázom zsidó voltával. Ha azt mondom, hogy a zsidók vagy zsidó származásúak (ez lényegében ugyanaz) az 1919-es kommün irányítói között felülreprezentáltak voltak, akkor valószínűleg antiszemita vagyok, hacsak nem gondolom azt, hogy a kommün jó volt. (A kommün vezetői nem tartották magukat zsidónak – sem vallási, sem etnikai értelemben -, és cselekedeteik sem vélelmezett zsidó mivoltukból fakadt. Egyébként a zsidók elsöprő többsége, 99 százaléka nem vállalt semmi közösséget a kommünnel, és maga is áldozata volt ennek a diktatórikus rendszernek)
Az emberek cselekedeteit származásukkal nem lehet megmagyarázni. Sem a genetikai meghatározottságok, sem a kulturális környezet, sem a neveltetés nem határozza meg senki konkrét cselekedetét. Az ember szabad, választhat jó és rossz között. Amikor cselekedetei következményeit képes belátni, akkor felelős a tetteiért, és ez a felelősség éppen a szabadságából fakad. Ez a szabadság mind a kereszténység, mind a világi liberalizmus alapértéke, és a modern európai gondolkozás egyik legfontosabb fundamentuma. (Hogy pl. a zsidók mit gondolnak erről, azt nem tudom.)
Amikor valakinek a cselekedetét a származásával magyarázom, akkor tehát hibát követek el, akár pozitív, akár negatív következtetéseket vonok le belőle.
Ha a származásból negatív következtetések vonok le, akkor az rasszizmus. Gondolom én. A rasszisták szerint bizonyos fajok, rasszok, nemzetek, származási alapon meghatározott emberi csoportok alacsonyabb rendűek, ezért tőlük negatív cselekvések várhatók. Ennek speciális esete a zsidókra vonatkozó rasszizmus, az antiszemitizmus. Ilyen értelemben rasszizmus az is, amikor a szocializmus idején az arisztokrata vagy kulák származásúakat hátrányosan megkülönböztették.
Újabb kérdés: antiszemita-e az, aki néha, ritkán, antiszemita kijelentéseket tesz?
Antiszemita az, aki az antiszemitizmus minimális tételével egyetért, azaz azzal az állítással, hogy a zsidóktól származásuk miatt speciálisan rossz cselekedetek várhatók. Bizonyos rossz cselekedeteik nem egyéni döntésükből, hanem zsidóságukból, zsidó származásukból fakad.
Tehát nem csak az az antiszemita, aki gázkamrába akarja küldeni a zsidókat, hanem az is, aki zsidóként azonosít embereket, majd pedig rossz tulajdonságaikat, cselekedeteiket zsidóságukból vezeti le. Az, hogy ez ritkán vagy sűrűn történik-e meg, lényegtelen. Ha egy történész antiszemita állításokat publikál, majd azt követően, hogy erre felhívják a figyelmét, nem vonja vissza, nem változtatja meg, az antiszemitának nevezhető.
Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy egy szoft-antiszemita cselekedeteiben sokkal közelebb állhat egy antirasszistához, mint egy hard-antiszemitához. Az antiszemitizmus csupán egyetlen nézet, amely nem határoz meg egy egész személyiséget. Egy antiszemita lehet okos, buta, kegyetlen, jóságos, vallásos, ateista, liberális, konzervatív, radikális, kompromisszumokra törekvő, szelíd, agresszív, tehát személyiségének egyéb jellemzői (és persze a környezete) fogják befolyásolni, hogy antiszemitizmusa hogyan nyilvánul meg. Ezen kívül az antiszemita nézetei időben változhatnak, felerősödhetnek, elfojtódhatnak, rejtőzhetnek, látens formákat ölthetnek, stb. Ezért hát abból a kijelentésből, hogy XY antiszemita, csupán annyi következik, hogy az illető téves nézeteket vall az emberi viselkedés mozgatórugóiról.
Az antiszemita felfogásnak, ha az a történelem vizsgálata során jelentkezik, lehetnek egyéb, speciális következményei is.
Egy rasszista, antiszemita felfogású történész kevesebb kivetni valót találhat egy olyan politikai-társadalmi rendszerben, amely az öröklött kiváltságok (tulajdon, politikai és kulturális hatalom) rendszerére épít. Ha a jó és rossz tulajdonságok alapvetően öröklöttek, vagyis az ember személyisége születésekor döntően és véglegesen meghatározódik, akkor a demokrácia, a társadalmi egyenlőség eszméi csupán olyan ideológiai konstrukciók, amelyek az ember alapvető természetével ellentétesek. Hiszen ilyenkor a származás, a család eleve eldönti, hogy ki mire lesz alkalmas: fizikai vagy szellemi munkára, vezetésre vagy alávetettségre, stb.
Egy antiszemita történész számára a Horthy-rendszer lehet viszonylag elfogadható, amelynek nem túl fontos része az antiszemitizmus, hisz annak enyhébb formáival maga a történész is egyetért. Ebben az esetben a történész nem lát összefüggést a numerus clausus és Auschwitz között, és az állampolgári jogegyenlőség eszméjének folyamatos, és egyre fokozódó megsértése sem lesz releváns számára a rendszer megítélése szempontjából.
Egy nem antiszemita történész tudja azt, hogy egy, az antiszemitizmustól nem fertőzött, az állampolgári jogegyenlőséget tiszteletben tartó, valóban nemzeti kormányzatban fel sem merülhet, hogy olyan hatalommal kössön szövetséget, amely a nemzete egy csoportjának a jogfosztására, megsemmisítésére tör. (Egy erkölcsös ember ezt még nemzethez sem köti - gyilkosokkal nem paktál.)
A Horthy-rendszer megítélése valójában úgy működik, mint egy lakmuszpapír, amely megmutatja, hogy a történelmi tényeket ismerő véleményt alkotó fertőzött-e antiszemitizmussal vagy sem?