vargarockzsolt

Raktár. Egy gátőr szerszámai és egy levéltári segédfogalmazó iratai.

Friss topikok

Címkék

1970 (1) 56 os intézet (1) 62/kirakós játék (1) a. e. bizottság (1) Aaron Blumm (1) ÁBTL (1) acid test (1) adorno (1) Adorno (1) ady endre (2) agatha christie (1) Akció van! (1) Akira Kurosawa (1) Aki szegény (1) akutagava (1) alain badiou (1) alan lightman (1) alan turing (1) alaptörvény (1) alaszka (1) Alfred Steiglitz (1) Alfred Stieglitz (1) alkotmány (1) állambiztonság (1) állambiztonsági levéltár (3) Almási Miklós (1) alternatív iskolák (1) alternatív vallás (1) amerikai (3) amerikai krimi (2) amerikai novellák (1) amerikai psycho (1) amerikai regény (14) andrás lászló (1) andrás sándor (1) andrej rubljov (2) André Kertész (2) andy clark (1) andy warhol (1) angol (1) angol regény (8) angst (1) anna margit (1) antiszemitizmus (4) antoine rocquentin (1) antropológia (1) Apám helyett (1) apokalipszis (1) apokaliptika (1) Apolló (1) arasse (1) argentin (2) arnheim (1) Arthur C. Danto (1) asperger-szindróma (1) Assmann (2) Asterix (1) ateizmus (1) auden (1) August Sander (1) aukció (1) Auschwitz (1) auschwitz (1) austerlitz (1) ávh (2) azévtizedkönyve (1) az élet tere (1) Az ellenállás melankóliája (1) az első száz (1) A bankár (1) A csemegepultos naplója (1) a csend (1) A halál kilovagolt Perzsiából (1) a hóhér háza (1) a holtsáv (1) A kék szifon (1) a nő (1) a párválasztó agy (1) a pszichológia örök témái (1) a század (1) a szellem nemessége (1) a természet és a lélek (1) a tér költészete (1) A történetárus (1) Babij Jar (1) babits mihály (1) bach (1) bagabo (1) Bajor Andor (1) Balassa Péter (1) balassa péter (1) Balaton (1) balázs béla (1) Bálint Eszter (2) Balkán (2) Balogh Attila (1) Balzac (1) bán andrás (1) bán zoltán andrás (2) Bán Zsófia (2) Barcelona (1) bárdos deák ági (1) Bari Károly (1) Barnás Ferenc (1) barnes (1) Barthes (1) barthes (1) bartók (2) bazsányi sándor (1) beatles (1) beaver (1) beethoven (1) békés pál (2) Bencsik Orsolya (2) benedek anna (1) bényei tamás (1) Bényei Tamás (1) benyhe jános (2) beregi tamás (2) bereményi géza (1) bernstein (1) bestiárium (1) bestseller (1) besúgók (1) beszámoló (1) beszélgetések (1) beszervezés (1) bibliofita (1) bibó istván (2) bill gates (1) bimini (1) bírálatok (1) bloor (1) blues (1) bob dylan (1) bodó balázs (1) bódy gábor (3) bogdán józsef (1) bogdán lászló (1) bognár szabolcs (1) bögre zsuzsanna (1) bohócok (1) bokszmeccs (1) Bolaño (4) Bolano (2) bondarcsuk (1) Borbély Szilárd (1) Borges (3) boros jános (1) Bosznia (1) Bovaryné (1) boyd (1) brecht (1) Brenner (1) Bretter György (1) bret easton ellis (1) bruegel (1) brueghel (1) Bruno Monsaingeon (1) Bryson (1) Bukovac (1) bulgakov (2) bulvár (1) bunuel (1) bűnügyi regény (1) Cage (1) calvino (3) Calvino (3) camus (1) Caravaggio (1) carnap (1) cavalli sforza (1) ceausescu (1) celeb (1) Cellini (1) cenzúra (1) cervantes (2) cesares (1) Chandler (1) Chile (1) Chuck Norris (1) cigány (3) cigányok (1) cigányság (2) cionizmus (1) civilizáció (1) coetzee (1) coppola (1) cortazar (1) cortázar (1) Cortázar (1) cossa (1) Cruyff (1) Csaba Ferenc (1) Csákány István (1) családregény (2) csányi sándor (2) csányi vilmos (4) csáth géza (1) cseh tamás (1) csenus imre (1) csenyéte (1) csép attila (1) cserna szabó andrás (1) csillagászat (1) csillagtúra (1) csirkejáték (1) Csontdaráló (1) csontváry (1) czesław miłosz (1) dali (1) daniel denett (1) Daniel Kehlmann (1) dankó utca (1) dante (1) darwin (1) David Smile (1) dawkins (1) del (1) demény péter (1) demetrovics zsolt (1) demján sándor (3) Dennis Lehane (1) dés mihály (1) detektívtörténet (2) diana hercegnő (1) dilettáns (1) divat (1) Doktor Faustus (1) dolittle (1) don king (1) Don Quijote (1) dragomán györgy (1) drakula (1) Dresch (1) Duchamp (2) dzsessz (1) edison (1) Edmund Husserl (1) Ed McBain (1) ed mcbain (1) egyed péter (1) egyetleneim (1) Egyházfórum (1) Egyiptom (1) egy ember (1) egy medvekutató feljegyzései (2) egy mondat azok közül (1) einstein (1) Einstein (1) ejnye (1) elbeszélés (1) elbeszélések (3) életrajz (5) élet és irodalom (1) eleven irodalom (1) eliot (1) Eliot (1) ellenkultúra (1) Ellis (1) előadóest (1) el greco (1) el liszickij (1) emberi viselkedés (1) emlékek (1) emlékezet (2) entropia (1) Eötvös Péter (1) eper reggelire (1) Erdély (3) erdély (2) erdélyi (2) erdélyi magyar regény (1) Érdi Péter (1) erdős virág (1) erlend loe (1) esszé (21) esterházy (2) esterházy péter (2) esti (1) észlelés (3) etnikum (1) etnofon (1) európa (1) Európa (3) európa kiadó (2) evolúció (7) evolúciós (2) evolúciós pszichológia (3) ezoteria (2) fajbiológia (1) falcsik mari (1) faljáró (1) Faludy György (1) fantasy (2) fantasztikus (5) farkas béla (1) Farkas Zsolt (1) fasizmus (1) fassbinder (1) fehér márta (1) fejős éva (1) Fejtől s lábtól (1) fekete lyuk (1) fékevesztett evolúció (2) fenegyerek (1) fenyő d. györgy (1) festészet (3) festménytalányok (1) feyerabend (1) Feyman (1) Film (1) film (2) filozófia (16) finn (1) firenze (1) fiúregény (1) fizika (5) Flaubert (1) foci (2) fodor ákos (2) Fodor Géza (1) folklór (1) Forrás (1) fotóesztétika (1) fotókiállítás (1) fotóművészet (2) foucault (2) Foucault (1) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (1) francia (8) francia regény (4) frankenstein (1) franny és zooey (1) Frei Tamás (1) freud (2) Freud (3) furtwängler (1) Füst Milán (1) Gaarder (1) gadamer (1) Gagarin (1) Gao Xiangjian (1) garaczi lászló (1) garbarek (1) generation p (1) genetika (1) geoffrey miller (1) geoffry miller (1) Georges Simenon (1) georges simenon (1) george foreman (1) Gerlóczy Márton (1) Gerő-Romsics vita (1) Gerő András (1) gertrude (1) gertrude stein (1) géza (1) giccs (1) glam-rock (1) glenn gould (1) goebbels (1) goethe (1) goldbach sejtés (1) Gorgo (1) görög regény (1) goropius becanus (1) Gosztonyi Katalin (1) goya (1) gőzgép (1) Grace Davie (1) gravitáció (1) grecsó krisztián (1) Grencsó (1) grendel lajos (1) grespik lászló (1) grigirij perelman (1) Gundel Takács Gábor (1) guttmann andrás (1) gyáni gábor (1) gyászmunka (1) győrffy ákos (1) györgy péter (2) György Péter (2) gyuris tamás (1) hacker (1) hafner zoltán (1) hagyomány (1) hajléktalanok (4) hajnóczy péter (3) Hajnóczy Péter (3) hamu és ecet (1) Hamvas Béla (3) hamvas béla (6) hanák andrás (1) hankiss elemér (2) Hannah Arendt (1) happening (1) hari (2) Harry Potter (1) haruki (1) haszid (1) hatályon kívül helyezve (1) Hawking (1) haydn (1) háy jános (1) hazai attila (1) Heidegger (1) hemann hesse (1) hemingway (3) hempel (1) Hendrix (1) henry rollins (3) Herczeg János (1) hernádi gyula (1) Hernádi Zsolt (1) hévizi ottó (1) hidegdauer (2) hitler (1) Hitler (1) Hofi Géza (1) holden caulfield (2) Holdpalota (1) holdpalota (1) hölgyszonáta (1) holland (2) HOLMI (1) Holocaust (5) holttengeri tekercsek (2) homérosz (1) horizont (1) Horthy (2) horvát (1) horvát regény (2) houellebecq (1) Hrabal (2) Hraskó Péter (1) hülyeség (1) humor (1) hunter thompson (1) ian hancock (1) idegengyűlölet (1) identitás (1) idő (1) ifjúsági (1) III/III (1) ikarusz (1) imádom (2) imrei andrea (2) ingmar bergman (1) interjúk (1) internet (2) irodalmi bulvár (1) irodalom (5) irodalomelmélet (1) irodalomkritika (1) irodalomtörténet (3) irodalomtudomány (2) irónia (2) Isaac Stern (1) iskola a határon (1) Ismail Kadare (1) ismeretelmélet (1) ismertető (1) Italo Calvino (1) itt és most (1) iványi gábor (2) j.s.bach (1) Jaj. (1) Jakob Nielsen (1) jakus ildikó (1) james dean (1) James Ellroy (1) james joyce (1) james watt (1) janis joplin (1) jánossy lajos (1) japán (4) jared diamond (1) Jarmusch (2) jelenits istván (2) jeles andrás (1) Jeszenszky Géza (1) jethro tull (1) jimi hendrix (1) jim morrison (2) john cage (1) john gay (1) john gribbin (1) john lennon (2) John Lurie (2) Jon Fosse (1) Joós Katalin (1) joyce (1) József Attila (1) józsef attila (3) jó könyv (1) julio cortazar (3) kabbala (1) kádárizmus (1) kádár jános (2) kádas mária (1) kafka (1) Kafka (1) kalandregény (1) kalasszikus irodalom (1) Kálmán C. György (1) kálmán c. györgy (1) Kálnoky (1) kalóz (1) kamarás istván (1) kamill kopke (1) Kampis György (1) kanadai (1) Kandel Sámuel (1) Kaposvár (1) karácsony benő (1) Karashan (1) karc (11) Karl Jaspers (1) Karl Popper (1) karnevál (1) katolikus (1) kavafisz (1) kazár szótár (1) kedvenc (8) Keleti díván (1) kemenesi zsuzsanna (1) kemény istván (2) kenéz ferenc (1) Kenéz Ferenc (2) ken kesey (1) képfilozófiák (1) Kerékgyártó István (1) keresztény (1) kerry4ever (1) kertész (3) kertész imre (2) keszeg anna (1) keszei józsef (1) kínai regény (1) king crimson (2) kipling (1) király lászló (1) kirekesztés (1) kiskegyed (1) kisregény (6) kiss ferenc (1) kiss lászló (1) kis jános (1) Klaniczay (1) klasszikus (13) klasszikus magyar regény (1) klasszikus zene (1) klaus nomi (1) Koch Hugó (1) Koen Wessing (1) koestler (1) kolozsvár (1) Kolozsvár (2) Kolozsvár-oratórium (2) költészet (2) Kondor Béla (1) kondor béla (1) Konkoly-Thege Miklós (1) konnekcionizmus (1) konrád györgy (1) Konrád György (2) könyv (3) konzervatív (1) köpenicki kapitány (1) Kornis Mihály (1) Kőrösi Zoltán (2) kortárs (33) kortárs irodalom (16) kortárs magyar (30) kortars magyar felvidek hataron tuli szepirodalom recenzio (1) kortárs magyar klasszikus (3) kortárs magyar regény (31) kortárs zene (1) Kostler (1) kosztolányi (1) Kovács András Bálint (1) kovács andrás bálint (1) kovács ibolya (1) kovács teréz (1) közgazdaságtan (1) közhelyek (1) kozmológia (1) Kołakowski (1) Krasznahorkai (1) Krasznahorkai László (4) krasznahorkai lászló (8) krimi (27) kritika (5) kronopiok es famak tortenete (1) kroó györgy (1) Krusovszky Dénes (1) Kublaj kán (2) kuhn (1) kultúra (1) kulturantropológia (2) kultúrantropológia (1) kultúrpolitika (1) kultúrtörténet (1) kundera (1) Kundera (1) kuplé (1) kurgáni napló (1) kurtág györgy (1) Kurtág György (1) kurtz ezredes (1) kurt gödel (1) kutyaügyi előadó (1) kvantumfizika (1) Lacan (1) ladányi jános (1) láng orsolya (1) Láthatatlan városok (1) láthatatlan városok (1) Latin-Amerika (1) Látó (2) látó (1) Lawrence Block (1) leibowitz (1) lektűr (11) lem (1) lengyel regény (2) lenin (2) leonardo (1) Leopardi (1) Lewis Payne (1) le clézio (1) lharmattan kiadó (1) liar (1) liberális (1) liberalizmus (1) linn ullmann (1) litvai nelli (1) liv ullmann (1) lonesco (1) losonczy géza (1) lovas ildikó (1) lucy lippard (1) Ludassy Mária (1) Lukács György (1) luther (1) Lyotard (1) maár judit (1) Machiavelli (1) macska (1) macskakaja (1) maffia (1) maffiaállam (1) mágikus realizmus (1) magyar (46) magyarország (1) magyarország alaptörvénye (1) magyarország felfedezése (1) magyarósi éva (1) magyar hivatástudat (1) magyar irodalom (4) magyar krimi (2) magyar nemzettudat (1) magyar novellák (3) magyar regény (4) Mahavishnu (1) Maigret (9) maigret (1) Majtényi László (1) maláj (1) Malevics (1) Malina János (1) Mallarmé (1) malraux (2) mao (1) Marcell Duchamp (1) marcel aymé (1) marcovaldo (1) Marco Polo (2) marketing (1) Márkus György (1) marlon brando (1) Martin Amis (1) martin amis (1) Martin Buber (1) Márton László (1) marton lászló távolodó (1) Marvin Pontiac (1) Marx (1) matematika (2) máté tóth andrás (2) Matisse (1) Matt Ridley (1) maurice lee (1) Medusa (1) meghalt a főítész (1) Megjött Ézsiás (1) melankólia (1) méltatások (1) mém (1) memoár (2) ménes attila (2) menyhárt jenő (1) Menzel (1) merítéslista (1) Mérő László (1) mérő lászló (1) mese (1) meseregény (1) Mészöly Miklós (1) metagalaktika (1) Mexikó (1) micsinay (2) mikael niemi (1) mikes tamás (1) miklósi ádám (2) Mileta Prodanovic (1) mindig régen van (1) mocsok (1) modern (1) moldova györgy (1) molnár ferenc (1) moly (1) moly.hu (3) Montelbano (1) monty cantsin (2) morel találmánya (1) Móricz Zsigmond (1) Mosonyi Aliz (1) Mozart (1) Mózes (1) mr. spencer (1) muhammad ali (1) multiverzum (1) Mum (1) murakami (1) mussolini (1) Műút (1) művészetfilozófia (3) művészettörténet (4) nacionalizmus (1) nádas péter (2) Nádas Péter (4) nagyamám (1) nagyanyám (1) nagy bandó (1) nagy gábor dániel (1) nagy gergely (1) nagy imre (1) Nagy Koppány Zsolt (1) nagy sándor (1) nagy sz. péter (1) nánay bence (1) napló (2) napster (1) Neil Gaiman (1) Nemes Nagy Ágnes (1) nemes z márió (1) német (2) német regény (1) nemo kapitány (1) népi mozgalom (1) népzene (1) Nesbø (2) new wave (1) new york trilógia (1) nick cave (1) nietzsche (2) Nietzsche (3) nixon (1) nobel díj (2) noire (1) nőirodalom (1) női lektűr (1) női regény (1) nooteboom (3) norman mailer (1) norvég (1) novák péter (1) novella (3) novellák (10) nulla (1) Nyáry Krisztián (1) nyelvfilozófia (1) Nyolcak (1) Nyugat (1) ő. kovács józsef (1) obszervátorok (1) ógyallai csillagvizsgáló (1) oktatás (2) olasz (4) olasz sándor (1) olvasásszociológia (1) olvasónapló (1) önéletrajz (2) opera (1) orál history (1) örkény istván (1) orosz (2) orosz regény (4) osztrák (2) ottlik (1) ottlik géza (1) Ottlik Géza (1) ottlik veduta (1) öt irás az erkölcsrö (1) p. j. stradlater (1) Papp István (1) parallax (1) paraszt (1) para kovács (1) párhuzamos történetek (1) párhuzamos világok (3) paródia (2) pasolini (1) patmosz (1) pauline melville (1) Paul Auster (4) paul auster (2) paul klee (2) pavić (1) Peacocke (1) pedagógia (1) pelevin (2) pénz (1) Pernye András (1) Perseus (1) peter hammill (1) petrik iván (1) Petri György (2) philip roth (1) piaristák (1) picasso (2) Picasso (1) pilinszky jános (2) PIM (1) pina (1) piszkos fred (1) piszkos harry (1) platon (3) pléh csaba (5) podmaniczky szilárd (1) poincaré sejtés (1) poirot (1) politika (9) politikai filozófia (1) politológia (1) popper (1) popper péter (1) popzene vittulából (1) porno (1) portugál (1) Poszler György (1) posztmodern (27) posztmodern regény (4) probléma (1) Professzorok Batthyány Köre (1) Prónay Csaba (1) propaganda (1) proust (1) provincializmus (1) próza (1) Prufrock (1) pszichoanalízis (1) pszichológia (11) publicisztika (1) puskás ferenc (1) putyin (2) Pynnchon (1) Queneau (1) quine (1) Radics Viktória (1) radnóti sándor (3) rados ferenc (1) raimundus lullus (1) rainer m. jános (2) rainer maria rilke (1) Rakétaember (1) Rákosi Mátyás (1) rasszizmus (2) Ravel (1) ready-made (1) realista regény (1) recenzio (1) recenzió (36) Recsk (1) regény (40) régészet (1) Reggel és este (1) reichenbach (1) reinkarnáció (1) rejtő (1) Rejtő Jenő (1) remekmű (1) Réz András (1) richard brautigan (1) richard rorty (1) Richter (1) Ridley (1) ridley scott (1) riemen (1) rilke (1) Rimbaud (1) Robbe-Grillet (1) Roberto Bolaño (1) robert de niro (2) Robert De Niro (1) roccamatio (1) rockandroll (5) rockzene (1) rodcsenko (1) roger waters (1) roma (3) romani (2) Romano Rácz Sándor (1) román józsef (1) Romsics Ignác (1) rónay lászló (1) Rorty (2) rossz könyvek (1) rossz regény (1) rubin szilárd (2) rudolf arnheim (1) Rushdie (1) safranski (3) sakk (1) salinger (3) sally hayes (1) samuel borkopf (1) Sándor Klára (1) sántaiskola (2) sántha józsef (2) sanzon (1) san francisco (1) saramago (1) sárközi györgy (1) sárközi márta (1) sartre (2) Sáry László (2) Sátáni versek (1) Sátántangó (1) schiff andrás (1) Schöberg (1) schönberg (1) schubert (1) sci-fi (5) Searle (1) Sebald (4) sebald (1) sebestyén mihály (1) seiobo (1) Semjén Zsolt (1) Shakespeare (3) sherlock holmes (1) sign (1) silence (1) Simenon (5) simon albert (1) Simon Albert (1) sitting targets (1) skandináv (3) skandináv krimi (2) solti györgy (1) Solt Ottilia (1) somoza (1) Sonntag (1) Soros György (1) sorstalanság (1) spanyol (1) spanyol regény (3) Spengler (1) spinoza (1) spiró györgy (1) stalker (2) Stalter György (1) Stendhal (1) stephenie meyer (1) stephen jay gould (1) stephen king (1) steven seagal (1) steve yates (1) Susan Sontag (1) Svájc (1) svéd (1) Symposion (1) szabadesés rádió (1) szabadkőművesség (1) szabadság (1) Szabó Lajos (1) Szabó Miklós (1) szabó t. anna (1) szcientológia (1) széchenyi ágnes (1) szécsi noémi (1) szegénység (1) szegő jános (3) szegregáció (1) szégyen (1) székely jános (1) szekularizáció (1) szelényi iván (1) szélsőjobb (1) személyes (1) szentháromság (1) szent ágoston (1) Szent Ágoston (1) szépirodalom (7) szepirodalom (1) Szépművészeti Múzeum (1) széppróza (1) szép ernő (1) Szerbhorváth György (1) szerb regény (2) Szerdahelyi Zoltán (2) szerzői jog (1) szigetek és szemhatárok (1) szilágyi domokos (1) szilasi lászló (1) Szilasi László (1) színház (1) sznob (1) szociálantropológia (1) szociális idegtudomány (1) szociálpszichológia (2) szociofotó (2) szociográfia (5) szociológia (10) Szókratész (1) szokratész (1) szókratész (1) Szőnyei Tamás (1) szőnyei tamás (1) szórakoztató (1) szótárregény (1) Sztálin (1) sztrugackij (2) szvjatoszlav richter (1) Szvjatoszláv Richter (1) Takács Ferenc (1) talamon alfonz (1) talyigás (1) Tandori (2) tanulmány (1) tarantino (1) tárca (2) tarkovszkij (3) Tarnatino (1) tarr béla (1) társadalomtudomány (1) Tar Sándor (1) tar sándor (3) Tatár György (1) telep (1) temesi ferenc (1) teológia (1) teréz anya (1) tesla (1) teslár ákos (1) The Blind Man (1) Thomas Mann (1) thomas mann (1) thuküdidész (1) tibet (1) tillmann j. a. (2) Tillman J. A. (1) Tinguly (1) tintoretto (1) Tipotex (1) tízből tíz (1) tiziano (1) tizparancsolat (1) Tolnai Ottó (2) tömjén zsolt (1) tompa andrea (2) Tompa Andrea (1) tom wolfe (1) Tordai Zádor (2) torgyán józsef (1) történelem (22) történelmi regény (1) toscanini (1) tóth eszter zsófia (1) Tóth Krisztina (1) tóth krisztina (1) Tourette (1) Trabant (1) trianon (1) Trianon (1) triceps (1) tudomány (15) tudományfilozófia (5) tudományos ismeretterjesztés (4) tudósítás (1) tükör (1) Tülkös Terézia (1) turczi istván (1) Tüskevár (1) tüske lászló (1) twilight (1) Typotex (7) typotex (11) ügynök (1) ügynökregény (2) Újhold (1) Ulickaja (1) ullysses (2) ulysses (1) umberto eco (5) Umberto Eco (1) unalmas (1) Ungváry Krisztián (1) Univerzum (1) uszítás (1) vadászat (1) Vad nyomozók (1) Vajdaság (3) vajda júlia (1) Vajda Mihály (1) valakinek az önarcképe (1) vallás (2) vallásszociológia (2) valuska (1) vámos miklós (1) vanek úr (1) van gogh (2) Varázsfuvola (1) vargarockzsolt (4) vargyas gábor (1) varsó (1) vass virág (1) vecsei miklós (1) velázquez (2) Velence (1) velencei bizottság (1) véletlen (2) verbunk (1) verebes istván (1) Veres Bálint (1) vermes géza (1) Verőce (1) vers (13) vészi margit (1) vida gábor (1) Vigh Mihály (1) világirodalom (1) Világoskamra (1) vita (1) Vizeli (1) vizuális antropológia (1) vulévu (1) wagner (1) walter m. miller (1) wass albert (2) watson (1) web (1) wenders (1) weöres sándor (1) Widmer (1) Wilheim András (1) Wim Wenders (1) winkler nóra (1) witkin (1) Wittgenstein (3) Wolf Haas (2) Woodstock (1) woody allen (1) yann martel (1) Zabhegyező (2) zaire (1) zalán tibor (1) Závada (1) zelk zoltán (1) zene (7) Zi-zi Labor (1) zsidó (1) zsidó misztika (1) Címkefelhő

Nádas Péter a PIM-ben

2012.12.01. 14:37 vargarockzsolt

Nádas.jpg

A PIM-ben Nádas Péter íróval és fotográfussal beszélgetett Bazsányi Sándor, aztán Nádas tárlatvezetése mellett megnéztük a kiállítást.

A Petőfi Irodalmi Múzeum Magyarország legszebb arcát mutatja, olyat, ami talán nincs is. A kiállítások látványosak és elgondolkoztatóak, és látszik rajtuk, hogy rengeteg munka és rengeteg pénz van mögöttük. Gondolom, ez a sok pénz még az előző kormányok idejéből származik, ugyanakkor az intézmény vezetőjét (E. Csorba Csilla) 2011-ben a jelenlegi kurzus is megerősítette pozíciójában. Lehet szerepe ebben annak is, hogy férje a volt vatikáni nagykövet Erdődy Gábor, és ez ellensúlyozhatta, hogy az első kinevezését attól a szocialista kulturális kormányzattól kapta, amelyik felszámolta a PIM-mel közös épületben működő - az Orbán bizalmi emberei közé számítható Hankiss Ágnes által irányított - Hamvas Béla Kultúrakutató Intézetet.
A PIM új kiállításai – Párizsi Magyar Műhely, Nádas Péter fotográfiái  – kivitelükben már szerényebbek, ami egyáltalán nem baj olyan időkben, amikor a vidéki múzeumok forráshiány miatt télen zárva tartanak, és a dolgozóik jelentős részét elbocsátják. Ugyanakkor ezek a kiállítások nem illeszkednek a Balog, Hoffmann, L.Simon, és Fekete neveivel fémjelezhető keresztény-nemzeti kurzus kultúrpolitikájához. (Jókai Anna születésnapját sem itt köszöntötte Orbán Viktor, igaz,  a PIM által működtetett Digitális Irodalmi Akadémiának viszont tagja a magyar irodalom újdonsült „nagyasszonya”, olyanok társaságában, mint Illyés Gyula, Szilágyi István, Kertész Imre, Esterházy Péter, azaz egy igazán reprezentatív névsorban, és ez nem is kifogásolható, hisz ő talán mégsem egy Tormay Cécile.)

Nádas 70. születésnapjára nyílt a fotókiállítás, az akkori megnyitón nem volt személyesen jelen. Most, a rendezvény kezdetén, E. Csorba Csilla ajándékkal köszöntötte az írót: a PIM archívumából összeállított Kálmán Kata emlékkönyvvel. (Kálmán Kata Nádas által tisztelt fotográfus volt a múlt század közepén, róla bővebb infók az Artportálon.

A beszélgetés Bazsányi Sándor többnyire rövid és rendkívül tisztelettudó kérdéseiből és Nádas Péter hosszú monológjaiból állt. (Ez nem volt baj. Nem az ilyen est az, amikor fel lehet és fel érdemes tenni azokat a kérdéseket, amelyek a nem az előre gyártott sémák mentén mozgó gondolatsorokat is mozgósítják, és amelyek az önmagába bezárkózni amúgy is hajlamos szerzőt külső, esetleg irritáló nézőpontokkal is szembesítik.)

A vezérfonál a fotográfus és író szerepének összefonódása volt – az életrajzi események összefüggésében. Nádas elmondta, hogy őt identitásproblémák nem foglalkoztatják, és a két szerep egymástól való szétválasztása, illetve függetlensége számára evidencia volt, mindaddig, amíg nem szembesítették ezzel a kérdéssel. A svájci zugi Kunsthaus igazgatója kérte fel, hogy rendezzen egy saját kiállítást képei és írásai összefüggéséről, és ez késztette rá, hogy felülvizsgálja korábbi álláspontját. (Erről a kiállításról nagyon jó leírás olvasható az ÉS-ben: Forgách Éva – Műhelyek és titkok - Nádas Péter a Kunsthaus Zugban címmel.)
Röviden – Nádas mondatainak felidézésére kísérletet sem téve – összefoglalva:
A képlátása tanult, legfőbb forrása gyermekkori élményeiből származik, a családja kapcsolatban állt kortárs magyar festőkkel, ezek kompozíciós technikája hatott rá. Felidézte legkorábbi emlékképét, amely elmondása szerint két éves korából, Budapest ostroma idejéből származik, amikor édesanyja kezében volt, és egy bomba becsapódása okozta légnyomás falhoz vágta őket. A helyszín leírásából utólag ellenőrizhette, hogy ez valós esemény volt. Erről az eseményről képfragmentumok, képroncsok maradtak benne. Elmondta, hogy szerinte, mindent amit látunk elraktároz az agy, de utólag eltorzítja a képet, viszont megfelelő technikával, illetve traumák hatására ezek a képek felidézhetők, és a torzítás módja is megfigyelhető. Ennek kapcsán kifejtette, hogy valamennyien öröklötten háborús sérültek vagyunk, mert a szüleink és nagyszüleink élményei öröklődnek, tovább élnek. Példaként hozta fel a svájciakat, akik nem háborúztak, de a II. világháború traumája félelemként tovább él bennük.
Elmesélte, neki azt tanították a fényképészeti iskolában, a képekkel ne akarjon történetet elmesélni, ne kommentáljon, hanem ábrázoljon  - majd a néző dolga lesz az, hogy az ábrázolt világot történetté változtassa, és ezt a szemléletet írói munkájában is hasznosította.
Az 1960-as évek közepén a Nők Lapja fotósaként dolgozott, járta az országot, ez az időszak a TSZ szervezések utáni kor volt. A magánparaszti gazdálkodások felszámolása modernizációs követelmény volt, de az emberek ezt tragédiaként élték meg. Neki erről a világról kellett tudósítania, mosolygós arcokat felmutatva. A fényképész szakma azt tanította neki, hogy az embereket jóindulattal kell ábrázolni, a rossz tulajdonságokat sem eltitkolva, de a jó tulajdonságokra helyezve a hangsúlyt. (Ez a követelmény az irodalomban nem létezik.) Ezért képes volt rá, hogy elérje képei alanyainál, hogy mosolyogjanak, de ezek hamis mosolyok voltak. Ezek a fotók nem voltak jók. Készített valódi, igaz képeket is, de ezek nem jelenhettek meg az újságban. Nem érezte jól magát a szerkesztőségben, és őt sem szerették, kilógott, nem igazán felelt meg az elvárásoknak, de azért ellenálló sem volt.
Kötelező katonai szolgálata idején a katonai hírszerzés egyik laktanyájában szolgált fényképészként, de operatív (titkos) feladatokat nem bíztak rá.
Többször felvetődött a művészi etika kérdése. Erről ellentmondásosan beszélt: először leszögezte, hogy minden etikai kérdés, viszont az okfejtés végére eljutott oda, hogy a művészi ábrázolás felmentést ad az etikai megfontolások alól – eltekintve a szélsőséges helyzeteket, amikor az alkotás közvetlen következménye más ember sérelme. Ennek kapcsán beszélt arról a híres képről, amely 1968-ban, a My Lai-i vérengzés kapcsán készült egy meztelen síró vietnami kislányról, és amely az amerikai társadalom lelkiismeretének felébresztése szempontjából döntő jelentőségű volt. (Annak a fényképésznek, aki azt a képet készítette, ha etikus, akkor nem kellett volna ott lennie, de ha már ott volt, akkor segítenie kellett volna, és nem fényképezni, viszont a képpel hozzá járult annak a szörnyű háborúnak a befejezéséhez – ezt nem fejtette ki részletesen, de erre utalhatott.)
Voltak Nádas monológjának olyan részei, ahol számomra nem volt pontosan követhető az okfejtése – talán az idő rövidsége miatt nem állt módjában világosan kifejteni a gondolatait, de az esszéit ismerve azért ki lehetett találni, mi az, amit mondani akar. Ilyen volt, amikor párhuzamot vont Isten és a fény között, kijelentve azt is, hogy a sötétség önmagában nem létezik, csak a fény által, illetve ahhoz viszonyítva.
Többször kitért arra, hogy a fény megjelenítése, ábrázolása, felhasználása milyen fontos a fotográfusi gondolkozásában, és elmesélte azt is, milyen a viszonya a fekete-fehér és a színes fotózási technikákhoz. Radikális esztétikai megfontolásokból nem használt színes technikát egészen a halálélményéig. A fekete-fehér képeket a grafikához hasonlította, amely nem hazudja magáról, hogy valóság, nem akar utánozni, hanem absztrakt, áttételes és elvont. Ennek kapcsán szóba kerültek Mészöly Miklós fotózásról szóló gondolatai is, de Nádas azt mondta, hogy ő Mészölytől függetlenül jutott erre a meggyőződésre.
Elmondta, ma már sokkal megértőbb a piktoralista fototechnikával szemben, és párhuzamot vont a festészet és a fotózás története között. Megemlítette, hogy az impresszionisták után Matisse és Cézanne voltak azok, akik szín egyeduralma után rehabilitálták a vonalat, és ez után olyan trend volt érezhető a fotózásban - neki is ezt tanították -, hogy a festményszerűségre törekvő képek rosszak. A halálélménye közvetítésére keresett új formákat, technikákat, keresett nyelvet a megírhatatlanhoz, ezért fordult a színes technikához.
Kipróbált több módszert, kísérletezett japán (Fuji) és európai (Kodac) filmekkel, úgy találta, hogy az európai érzelmes képekhez jó, a japán rideg, kihűlt nyersanyag, ezért a Kodacot választotta. Vásárolt drága, profi gépet, de azzal nem tudott jó képeket készíteni, mert az az ő szándékos „hibáit”, nem szokványos meglátásait kijavította, sematizálta, tönkre tette. Ezért használt egyszerű gépet.
Bazsányi kérdésére válaszolva elmondta még, hogy aktot azért nem fotózik, mert nem ért hozzá. Próbálta, de túl brutálisak lettek a képei, nem ismeri a megfelelő technikákat a finomításhoz, vagy ha ismeri is, számára azok hazugok, alkalmazhatatlanok.

Ezt követően a népes közönség átvonult a kiállítótermekbe, olyan sokan voltunk, hogy szinte reménytelen volt Nádas közelébe jutni. Most egy kis önfényezés következik: látva a kilátástalan helyzetet, nem követtem a tömeget, hanem a kedvenc fotóimhoz mentem, amelyek egészen koraiak, az egyik – egy kocsmajelenet – pont akkor készült, amikor én születtem, 1959-ben.
A legelső kép, amelyről Nádas beszélni kezdett, természetesen ez volt, így hát el sem kellett mozdulnom, a művész házhoz jött. A második kép, amelyiket elemzett, a mellette lévő volt, amelyről én is írtam – a beszámolóm végére majd bemásolom. Nádas elemzése és az enyém között lényegi különbség nem volt.
Mivel a képek mentén haladva, a nagy tömeg miatt nem lehetett jegyzetelni, ezért az itt elhangzottakról már csak címszavakban: beszélt még a berlini zsidó temetőről, ahol azokat a krasznahorkais (Tarr Bélás?), tarkovszkijos képeit készítette; mesélt a Kerényi Grácia fotó történetéről, a gombosszegi dolgozószobájában készült fényképekről, a színes fotóiról, amelyek némelyike valóban olyan, mintha modern nonfiguratív festmény volna, stb.

A kiállítást érdemes megnézni, Nádas tárlatvezetése nélkül is érdekes, bővebb infókat róla itt.
Nádas képeiből a Litera írólapján több sorozat is látható itt.

agronómus.jpg

… kiválaszt közülük egyet…

A való időben, a történelemben valahányszor különböző lehetőségek elé kerül az ember, kiválaszt közülük egyet, s a többit eltünteti vagy veszni hagyja, nem így a művészet kétértelmű idejében, amely a remény és felejtés idejével rokon. Ebben az időben Hamlet egyszerre bölcs és bolond. – Jorge Louis Borges írja ezt egy esszéjében*.

Nádas Péter fotója egy elgondolkozó férfit ábrázol gabona kévével, egy sivár szobában. Talán TSZ iroda a helyszín, és a töprengő férfi a könyvelő vagy agronómus. Mindenképpen értelmiségi, hisz az inge zsebébe toll van tűzve, és rövidnadrágban van – ilyet rendes parasztember nem vesz fel. (Emlékszem, nagyapám a nyári melegben még a gallérját se igen gombolta ki, és amikor láttam egyszer a félmeztelenül mosdani, hófehér felsőteste és feketére barnult karjai mintha nem is egy emberhez tartoztak volna.)
A búzakéve funkciója nem világos. Mit keres ott, és hogyan van rögzítve? Az aratás idejét mutatja, és az azzal kapcsolatos problémákat szimbolizálja, amely a fejtörést okozza a férfinek? Nem tudjuk.
A fotó felső felét a szoba falának különbözőképpen megvilágított sík felületei foglalják el. A kép jobb szélén ajtó, melyre két tükröt vagy üvegezett képet akasztottak, az egyikben ablak tükröződik, az szórja a képre a fényt. Ez a fény az, amely a szürke különböző árnyalataival geometrikus mintákat fest háttérnek.
Nádas képein, még a szociografikus, dokumentarista ihletésű fotókon is, a fény szerepe nagyon fontos. A fénykép nála műtárgy, amely gondosan van megkomponálva. Az ábrázolt jelenetek határozottan vannak kimetszve a világból, és belső szerkezetük fény és árnyék, tárgy és árnyék, fekete-fehér-szürke ritmusokba, kompozíciókba rendeződnek. A mélység érzékeltetése gyakran hiányzik, de ahol ott is van a tér, nem a kép lényegi szervező elve, ezért ha sokáig nézel egy Nádas fotót, az ábrázolt valóság eltűnik, és helyette a sík felületen nonfiguratív alakzatok, mintázatok jelennek meg, egy transzcendens világra utalva.
Ez itt nem megy.
A kép disszonáns, akár montázs is lehetne, amelyre a gabonakévét és az embert utólag vágták bele. A búza, az élet szimbóluma, és az ember egy elidegenedett, mesterséges világba van helyezve, amely semleges, hűvös, matt színeivel nem transzcendenciát, hanem ürességet sugároz.
A férfi arcának egyik fele árnyékban. Kezében nem Rubik-kockát forgat, nem is olvasót morzsol, hanem talán egy búza szemet. Korhoz kötött kép, nincs benne semmi különös, ha nem volna ismert a fényképész, biztosan elmerülne a felejtés idejében.

*Ugolino álproblémája (Bábeli könyvtár, Európa Kiadó Budapest, 2011. 251. oldal)

3 komment

Címkék: fotókiállítás PIM Nádas Péter

A bejegyzés trackback címe:

https://vargarockzsolt.blog.hu/api/trackback/id/tr714941416

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Izabella.Jones 2012.12.01. 15:33:37

Ez egy nagyon alapos és elgondolkodtató beszámoló, amit örömmel olvastam. Szerettem volna eljutni a beszélgetésre, de reménytelen volt, és most úgy érzem, kevésbé bánom, mint gondoltam, hogy fogom.
Nádast én az interjúi és az egyéb, irodalmi, nem irodalmi, képi megnyilatkozásai alapján is igen introvertált embernek látom, akivel alig-alig lehet, furcsán mondom, dűlőre jutni egy-másfél óra alatt, hát Nádas nem egy celeb, ez igaz.
Néha azt gondolom, őt azért jobban érdekli az etika, az etikus viszonyulás, mint amennyit legtöbb esetben végül elmond erről, de nem baj ez, még talán félúton van a gondolat benne. (Nem biztos, persze.)
Szeretem azt a kocsmaképet különben, és egyébként is szeretem a fekete-fehér fotóit, de azt azért csak abból értettem meg, amit leírtál, hogy miért. Amúgy meg az olcsó géppel kapcsolatban maximálisan igaza van. :) A drágább gépek túl jó képet csinálnak. Egyáltalán, a mai gépek túl jó képet csinálnak, pedig jó volna, ha megmaradhatna a szándékolt hiba lehetősége az alkotó számára. (Kicsit olyan ez, mintha a helyesírás-ellenőrző program automatikusan javítana mindent. Micsoda bosszantó dolog volna.)
Amúgy szeretem a monológjait... Meglehet, hogy én magam nem is tudnék vele beszélgetni, de ha választhatnék, szívesen ülnék vele egy szobában egy hónapig, és hallgatnám, amit mond. Ilyen programot azonban, attól tartok, még a PIM sem szervez. :)

vargarockzsolt 2012.12.01. 17:16:04

Köszönöm, hogy elolvastad, pedig hosszú, és köszönöm a kommentedet. :)

Izabella.Jones 2012.12.01. 19:34:30

Majdnem olyan jó volt, mintha ott tudtam volna lenni. :):)
süti beállítások módosítása