Mi ez? Műalkotás ez? - tettem fel a kérdést a moly.hun, és szavazást is indítottam róla.
A választási lehetőségek a következők voltak:
1. Nem, ez nem műalkotás, ez csak egy piszoár.
2. Nem tudom, de az biztos, hogy baromi sokat ér, és New Yorkban van kiállítva.
3. Igen, ez egy műalkotás, mert a sznobok annak tartják, de én másra használnám.
4. Marcel Duchamp: Forrás (1917) ready-made (a műalkotás értelmezésének ironikus megjelenítése).
5. Nem érdekel.
6. Alfred Steiglitz fotója Duchamp alkotásáról, amely a The Blind Man című lapban jelent meg 1917-ben.
7. Szavazás, amely a moly felhasználóinak véleményét szondázza.
8. Reklám, amely Marcel Duchamp műveire hívja fel a figyelmet.
9. Happening, amely a virtuális térben állít emléket Duchamp mesternek, az eltűnt idők mérnökének.
A szavazás 2012. decemberében indult, és mindaddig folyik, amíg a moly.hu tárhelye működik.
A képhez egyébként ezt a magyarázatot fűztem:
A szavazás 2012. decemberében indult, és mindaddig folyik, amíg a moly.hu tárhelye működik.
A képhez egyébként ezt a magyarázatot fűztem:
A képet egy internetes oldalról hoztam (ott illusztrációként, nem műalkotásként szerepelt), amely a The Blind Man című lap egy oldalát ábrázolta, amelyen a világ egyik leghíresebb fotóművészének, Alfred Steiglitznek a fotója (ez viszont műalkotás) látható, amelyet barátjának, Marcel Duchampnak Forrás című művéről készített.
A Forrás történetéről:
A Forrás részét képező piszoárt Duchamp 1917-ben New Yorkban vásárolta, aláírta R. Mutt álnéven, dátumozta (1917), címmel látta el ( Fontaine – Forrás), majd beküldte a Függetlenek nevű művészcsoport kiállítására, ahol a zsűri – amelynek ő is tagja volt – a művet alkalmatlannak ítélte kiállításra. Ezt követően a művet Duchamp barátja, Steiglitz lefényképezte, és a képet megjelentették az újságjukban. A Forrás ezután hamarosan nagyon ismert lett, a művészettörténészek a világ legtöbb országában a ready-made leghíresebb darabjaként említik. Jelenleg New Yorkban, a Modern Művészeti Múzeumban van kiállítva.
Duchamp műve megítéléséhez segítségképpen egy analógia:
Ha egy bankkártyát becsúsztatok egy bankautomata megfelelő nyílásába, akkor az előírt eljárásokat követően pénzt fog nekem kiadni. Az automata tehát hitelesíti a bankkártyámat.
A műalkotásokat a művészeti világ résztvevői, a kiállítások rendezői hitelesítik, azzal, hogy beválogatják egy kiállításra, továbbá a kritikusok, akik véleményt írnak róla, a művészettörténészek, akik elhelyezik a művet az emberiség művészettörténetének folyamatában, és végül a nézők, akik megnézik, és véleményt alkotnak róla.
Duchamp ezt a rendszert nem akarta elfogadni, ezért választott műve kiindulópontjául egy olyan tárgyat, amely a lehető legtávolabb állt a hagyományos művészetfelfogás műalkotás fogalmától. Lázadt, de a művét végül is a művészeti világ bedarálta, megemésztette, miközben azért ezzel a műalkotás fogalmát is kissé átalakította.
Ezzel az értelmezéssel, amely gondolom vitatható, még nem állítottam, hogy a címben feltett kérdésre megadtam volna a választ, hisz a http://moly.hu/szavazasok/mi-ez-mualkotas-ez azonosítóval rendelkező tartalmam nem azonos Duchamp alkotásával (ezért azt javasolnám a 3. választási lehetőséget kiválasztóknak, hogy ne pisiljék le, mert akkor tönkre fog menni a monitoruk.)