Szegedy-Maszák Mihály: Nekem manapság már szinte rögeszmém, hogy a mű nem kész tárgy. Liszt esetében rengeteg a változat.
Kocsis Zoltán: Kurtágtól hallottam először ezt a mondatot: semmi soha sincs kész. És ha ezt tovább gondolom, akkor ez számomra azt jelenti, hogy például Schubert Pisztráng ötöse nem feltétlenül csak leírt kottát, vagy a belső hallásomban előhívott hangzásélményt jelenti, hanem a mű keletkezése óta történt összes előadást, beleértve a gyakorlásokat és a próbákat is. Minden, ami a darab utóélete során történik, a darabot alakítja.
Szegedy-Maszák Mihály: [Liszt] 1886-ban azt nyilatkozta: „Ezeket a darabokat mindig egészen szabadon játszottam, nem ahogy megjelentek nyomtatásban.”
Kocsis Zoltán: …Bartók találja a fején a szöget, és éppen talán Liszttel kapcsolatban, mikor megjegyzi, hogy kottaírásunk többé-kevésbé fogyatékos. Nem rögzíti pontosan a zeneszerző szándékait. És valóban. Hogyan lehet egy bartóki agogikát* leírni egészen pontosan? Vagy, hogy lehet azt visszaadni, ahogy például Gerschwin játsza a saját műveit a zongorán? Hogy lehet azt visszaadni a kottaírás jelenlegi szintjén? Sehogy!
Szegedy-Maszák Mihály: A mű átváltozásai
Kalligram 2013
362. és 37. oldal
* Agogika: A zenei előadásmód olyan jelzésrendszere, amelynek segítségével a gyakorlatban is visszaadhatók a zenemű finom tempó-, ritmus- és hangsúlyingadozásai.
Szakkönyv, nem itt kell értékelni. (Itt nem lehet.)
Egy életmű sorozat 6. kötete, amely 18 tanulmányt tartalmaz. Széchenyi Hitel című művének fogadtatástörténetével kezdődik, van benne 20. századi irodalommal, képző- és filmművészettel foglalkozó tanulmány és végül egy Kocsis Zoltánnal, Lisztről folytatott beszélgetéssel zárul. Elképesztő tudás van mögötte, számomra nagyon szimpatikus megközelítési móddal. Ez utóbbinak a lényege – természetesen végletekig leegyszerűsítve –, a művek a szerzői szándéktól függetlenül értelmeződnek, a befogadástörténet ismerete segíthet az aktuális értelmezés kialakításakor. Miért is mondana mást egy irodalomtörténész? :)
A puding próbája az evés – na, itt már vannak kritikus vélemények:
Két részlet két ÉS-ben megjelenő kritikából:
SPOILER
Krupp József: „A MŰ NEM KÉSZ TÁRGY”
SPOILER
L. Varga Péter: MEGÉRTŐ TEKINTET
A két kritikus egyébként maximális elismeréssel és tisztelettel beszél a szerzőről, és összességében mindketten fontos, megkerülhetetlen könyvről és életműről írnak.
Szegedy-Maszák Mihály: Kik játszották emlékezeted szerint szépen Lisztet? Őszintén szólva én olykor untam Brandel játékát…
Kocsis Zoltán: …Ha egy Feux follets-t meg akarok hallgatni, akkor Richter neve elsők között jut az eszembe.
Szegedy-Maszák Mihály: Cziffra is játszotta.
Kocsis Zoltán: Hát igen, de én Richtert valahogy virtuózabbnak érzem éppen a Feux follets-ban, mint Cziffrát. Többet kockáztat, mondhatni kevésbé kiszámított.
Szegedy-Maszák Mihály: A mű átváltozásai
Kalligram 2013
379-380. oldal