Milyen a jó weblap?
Nem olyan, mint az enyém. Az enyém állatorvosi ló. Minden hibát elkövettem a készítésekor, amit csak lehet, bár meg volt az okom rá. De erről majd később.
Kezdődik azzal, hogy az én blogomat nem lehet elérni. Ha a linkjére kattintasz, akkor öt perc, amíg betölt. Az alatt a Gundel Takács Gábor simán el tudná magyarázni olyan ezoterikus dolgokat is, mint a gázszámlám. A látogatóim kb. öt másodperc után azt érzékelik, hogy lefagyott a gépük, és rémülten igyekeznek megszakítani velem minden kapcsolatot, mert félnek, hogy valami vírussal fertőzöm meg őket.
És ha kivárják azt az öt percet, akkor mit kapnak? Havonta öt-hat, hosszú, elvont, se füle, se farka szöveget a legkülönbözőbb témákban az agykutatástól a vallásszociológiáig, a direkt pártpolitikától a kommersz női vámpírregények bemutatásáig. Ez így nem jó!
Mert hát milyen is a jó weblap?
A weblap célja a kommunikáció.
A weblap tulajdonosa akkor tudja az információkat hatékonyan eljuttatni a felhasználókhoz, ha azok nagy számban keresik fel az oldalt.
A látogatók a könnyen elérhető, folyamatosan és rendszeresen megújuló oldalakat keresik fel legszívesebben. Ilyet köll hát készíteni, és ehhez ad segítséget ez a könyv.
Mitől jó ez a könyv? A szerzője Jakob Nielsen, a webkészítés guruja. Oké, mondhatnánk, de ő Amerikából mit tud nekünk itt, Magyarországon mondani? A könyv szerkesztője is látta ezt a problémát, és ezért felkért két hazai szakembert, hogy kommentárokkal igazítsák a szöveget a mi viszonyainkhoz. A két szakértő közül az egyik moly, @JUEX néven, és a blogja is elérhető: http://juex.blog.hu/ (Milyen érdekes, az első oldalán éppen ezt a könyvet ismerteti?)
Szóval, adva van a módszer, van gyakorlati példa is, lehet indulni weblapkészítést tanulmányozni.
Az értékelés elején írtam, hogy az én blogom direkt nem jó weblap. Ez tényleg így van, mert én csak raktárnak használom. Konzerveket tárolok ott, leginkább a molyon megjelent értékeléseimet, karcaimat. Ezért hát nem érdekel, hogy mások megnézik-e, olvassák-e.
Akkor miért olvastam el ezt a könyvet? Mert érdekelt, hogyan gondolkozik a szerző, és hogyan gondolkoznak a magyar szakértők.
Na és, hogy gondolkoznak, mire jutottam?
Racionálisak. Profik. Ha készíteni akarnék egy új weblapot, biztos figyelembe venném a szempontjaikat.
(Ha ilyen szemmel nézem, a moly.hu kifejezetten jól teljesít, a technikai feltételeket egyre javuló színvonalon biztosítja mind az adatbázis, mind a közösségi színterek tekintetében.)
A könyvet egy nagyszerű cég – most REKLÁM következik! – jóvoltából olvashattam:
a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár VI/1. Fiókkönyvtárától kölcsönöztem ki, egyébként pedig a Typotex Kiadó jelentette meg, és a kiadó honlapjánhttp://www.typotex.hu/konyv/webergonomia recenziók is olvashatók róla.