
Zseniálisan kezdődik 
 (ami nagyjából azt jelenti, hogy olyan, mint ha én  írtam volna, ha tudnék regényt írni: egyszerre szellemes és filozofikus, Erlend  Loe: Doppler, és Richard Brautigan: Pisztrángfogás Amerikában jutott róla az  eszembe; eredeti hang, előzmények nélküli a magyar irodalomban, egy abszolút  outsider megmutatja, hogy a történet és a nyelv mire való: a történet legyen  érdekes és fontos, a nyelv meg ábrázolja, hogy a történet elmesélhetetlen az  olvasó közreműködése nélkül; és az egész mögött lehet érezni a világ  abszurditása miatti kétségbeesést; ugyanakkor a szerző tudja azt is, hogy ez az  abszurditás nem a világból, hanem az emberből, azaz saját magából fakad; és itt  már eljutunk egészen Hamvas Béláig, a Karneválig – az ő kivételes bölcsességéből  származó humora az, ami leginkább rokonítható András László humorával: a  kívülálló egyszerre röhög a világon, és közben saját magán is), 
 aztán kissé  leül 
 (következik egy nem túl mély, de még mindig nagyon szellemes szatíra a  mindenkori Hivatalról és Magyarországról, ezt akár Spiró György is írhatta  volna, Moldovánál azért kicsit mélyebb, de nekem a munkahelyem egyik  ámítástechnikusát idézte elő, aki, ha hívom, mert a gépemre egy új  programot kéne telepíteni, amihez szükség volna az ő rendszergazdai  jogosítványára, jelszavára, a megbeszélt időpontnál két nappal később érkezik,  és amikor belép, nem köszön, viszont azzal kezdi, hogy rámutat a gépemre, és  közli, hogy ez a számítógép, és megkérdezi, hogy tudom-e, hogy az oldalán azzal  a billentyűvel köll bekapcsolni, persze csak akkor, ha a fali konnektorból már  áramot vételeztem a működtetéshez; nos hát ez a mindentudó ámítástechnikus – aki  egyébként a magánszférában a tízszeresét megkereshetné az itteni hivatalbéli  fizetésének, de nem megy el, mert most végzi a főiskolát, a Kandót, és ha azt  befejezte, akkor még mindig lesz négy röghöz kötött éve, mert aláírt egy  előnytelen szerződést, és ezért mérges, viszont alaptermészetét tekintve  végtelenül lusta, ellenben elég okos –, ő szokott olyan bölcsességeket mondani,  hogy mi, akik végül is a kollégái vagyunk, mind rabszolgák vagyunk, és nálunk  jobban csak a hozzánk forduló ügyfeleket sajnálja), 
 és erkölcsileg félre  csúszik 
 (a főszereplő egyre magasabb pozíciót tölt be, de ő csupán  döntéseket készít elő, lényeglát, aztán azzal meg azt kezdenek, amit akarnak,  neki nincs semmi köze hozzá, köszöni szépen, ő mossa kezeit, különben is,  megfeszített tempóban, éjt nappallá téve dolgozik, egy kicsiny kollektíva  egyszerre emberséges és hatékony főnökeként, miközben rálát a politika mocskos  világára, amely az ő csodálatos teljesítményét sem tudja értékén kezelni, de  szerencsére, véletlenül, a rendszer egyik idoljának lányát vette feleségül, és a  sógora meg a kormányzat szürke eminenciása, aki megvédi és olyan állásba  röpteti, ahol már dolgoznia sem kell, viszont lehet eszmét futtatni az égre  felhőket festő festő csodálatos művészetéről – itt most az a rész következne,  hogy ez az erkölcsi félrecsúszás mennyire tudatos, és mennyiben befolyásolja a  mű, azaz a regény értékeit, ettől most eltekintek, és csupán leszögezem),  
 végül viszont megérkezik a magány 
 (amely fájdalmas, igen fájdalmas,  igazi férfibú az, ami látszik; a nők jöhetnek kukkolni: ilyen egy férfi, egy  nagy gyerek, tulajdonképpen még mindig a játékmackójával szeretne játszani, és  nem vállalja föl az igazi felelősséget, a családot, mert az valójában  embermivolta kiteljesedésének akadálya, mert a medvekutatás az egy magányos  szakma), 
 amelyből van kiút, hisz már Madách is megmondta 
 (a modern  irodalom egyik nagy vívmánya, hogy felvetette a narratíva kérdését, azt hogy ki  a történet elbeszélője, kinek a szemszögéből látjuk a történetet, és válaszolt  is rá: a narrátor az író, de ez így túl unalmas, és didaktikus, hogy a szerző az  arcunkba tolja az igazságot, ezért aztán elkezdték bonyolítani a dolgot,  ugyanazt a történetet elmesélték több szereplő szemszögéből is, és felbontották  az időt, és itt-ott lelassították, és itt-ott felgyorsították a történet  menetét, és közbeiktattak kitérőket, és másról beszéltek, mint ami fontos, mert  a fontos dolgokat egyszerűen a templomban kell meghallgatni, a regény egy picit  bonyolultabb világot kéne, hogy bemutasson – gondolták ezek a modern szerzők:  pl. Homérosz és Bulgakov, meg Cervantes és Nádas Péter, de ők bévül vannak az  irodalmi kánonon – szépirodalmat műveltek –, és bizonyos szakmai tudással  rendelkeztek, fortélyokkal, amelyek vagy hagyományozódtak, vagy tanultak, vagy  csupán az írói- művészi zsenialitásból származtak – ezt igazán nem tudnám  eldönteni, lehet, hogy ez esetenként más és más –, nos ez ügyben András  Lászlónak volna még tanulni valója). 
 Tele van jó mondatokkal, lehet nevetni  rajta, szórakoztató regény, könnyű nyári olvasmány.

 
	 
                                                                 
                                                                 
                                                                 
                                                                 
                                                                