Mint az köztudomású a három legnagyobb botrány:
- a halál
- a csúnya beszéd és a helyesírási hiba
- és végül pediglen epret tejfel helyett tejszínnel enni (ez utóbbi © Béla Hamvas)
Ez persze vicc - kivéve a halált -, de mégis ez járt az eszemben, miközben ezt a
"gazdag, sűrű szövésű, káprázatos regényt"
olvastam.
[Károlyi Csaba az állítását az ÉS-ben alaposan meg is indokolja.]
Hogy mi is volna a tejfel, és mi az eper? Mi a botrány, és mi az ami mögötte, alatta, felette van?
"Teremtsünk űrt, hézagot, rést, szólt az Isten és megteremtette a szemiotikát, amelyben a jelölő és a jelölt önmagában helytálló, ezért egymástól bármilyen távolságba helyezhető. A név és a nevezett úgy kering egymás körül, mint a násztáncukat zümmögő méhek. Nincsenek biztosan gondolható és kifejezhető amik és akik, csak előszavak és végjegyzetek vannak, a szöveg tárgya maga a szöveghiány, az alkotó gesztusa alkotás nélkül, de bódító szabadsággal." - írta [egészen másról] Máté-Tóth András.
A kérdéseim pont ilyen szöveghelyekre vonatkoznak, amelyek nincsenek megírva, csak hiányként, kérdésként léteznek, legalábbis nekem. Például:
Lehetséges-e egy anarchista nép számára kollektív üdvözülés? Hol a határ az individualizmus és az egoizmus között? Mennyire metaforája itt a cigányság a zsidóságnak? Miért hagyja magára az Isten - a regényben - a választott népét? Mi az az árnyék Mózesben, amit le kellene győznie? Miért bukik el Mózes, és miért dicsőül meg mégis?
De vissza a felszínre, lubickolni, következzen néhány jellemző és szórakoztató idézet:
Először szétterjedt és pörögni kezdett saját maga körül a nulla, a saját perdületű semmitörmelékből így alakult ki az anyag, pörgésének sebességéből az idő, majd a világporforgatag belső súrlódása kitermelte a hőt, a hő hatására pedig létrejött a szerves élet, amely megszülte a multiverzum legnagyobb kreténjét, az embert, aki kidolgozta a kvantumelméletet, hogy bebizonyíthassa önmaga létezhetőségét, holott az emberi lény nem más, csak az elemirészecske-hordalék tökéletlen biológiai eszköze a saját anyagának megismerésére, éppen ezért nem szabad félni az embertől, sőt, ha valamelyik gennyláda megtámadna téged, akkor üss bátran vissza,
ez a vándorcigányok első tanítása,...
[9. oldal]
...és a növényevő bölcsek látták, hogy mire van szüksége ennek a henye országnak, ezért óriási konyhákat építettek, és elnevezték azokat templomoknak, majd szakácsokat képeztek a nép etetésére, és elnevezték a szakácsokat papoknak, a legjobb séfekből lettek a főpapok, meg is telt az ország templomokkal...
[...]
...és ötszáz év alatt a gazdagok kitalálták a kamatlábat, amelynek létezéséről törvényt hoztak, hogy a gazdagok még gazdagabbak legyenek, a szegények pedig még szegényebbek, és a szegények nem értették, hogy mi az a kamatláb, megkérdezték a bölcseket, hogy mi a fasz az, de a bölcsek azt mondták, hogy csak áldozat fejében válaszolnak, erre a szegények pénzt gyűjtöttek, hogy a bölcseknek pénzáldozatot vigyenek, majd a pénzt összeszedvén elmentek a legnagyobb templomba a legnagyobb bölcsekhez, akik a szegényeket látván azt mondották, hogy az adományt hagyjátok itt nekünk, mert az adomány igazából
általános forgalmi adó (ÁFA)...
[25-26. oldal]
...meg is halt,
tiszta szerencse, hogy voltak neki a már említett leszármazottai, akik ezek voltak név szerint, hogy Dom, Rom és Gitano, és nekik is születtek fiaik az özönvíz után, a Dom fiai voltak Pándzsáb, Háriána és Szúrat, és a Rom fiai voltak Degesz, Kolop, Pityke, Pupor és Csóri, és a Gitano fiai voltak Goa, Gudzsará, Dakka és Cigán, és ez utóbbi Cigán nemzette a világhíres vadászt, Nimrud tesót, aki úgy kigyúrta magát, hogy kezdett a leghatalmasabbá lenni az emberek szemében, bivalyerős lett, mint egy betonkeverő...
[34. oldal]
...hiszen Degesz fia volt Rostás, Kolop fia volt Lakatos, Pityke fia volt Bodza, Pupor fia volt Rezes, és Csóri fia volt a híres-nevezetes Diri, és a menetben mindegyiküknek további öt-hat kisgyermeke ugrált, akik egy-egy rúpiáért örömmel hányták-vetették a cigánykereket, egyedül a híresnevezetes Diri, ez a cingár kis inci-finci emberke nem ugrált sosem, hanem állandóan a fejét törte a világ dolgain, és egyik éjjel, míg a szekértábor aludt, és őrkutyák vonyítottak a Holdra, sokáig nézte a híres-nevezetes Diri az eget, és nem értette, hogy miféle fényeket bocsátanak ki az égitestek, megkérdezte hát az apjától, hogy
mi tartja össze
ezt a világot csillagostul együtt, hogy soha szét nem hullik, és válaszolta neki a kopasz Csóri, hogy a faszom se tudja...
[36. oldal]
...különösen Mihail Tyimofejevics Kalasnyikov úr tudott sokat mesélni, aki közös sétáik során sokszor így elmélkedett, látja, kedves Mózesem, ha mélyebben belegondolunk, győzni legalább akkora szégyen, mint veszíteni, milyen igaz, Mihail Tyimofejevics, helyeselt Dragunov úr, hiszen a győzelem az a helyzet, amikor
az önzés nyakába akasztanak
aranyérmet, már megbocsássanak, uraim, vágott közbe Herr Gaston Glock, azt önöknek is el kell ismerniük, hogy a kiválasztódást bizonyos civilizált szabályok szerint jutalmazni kell az emberek világában, ó, ne tréfáljon, ellenkezett Mihail Tyimofejevics Kalasnyikov, hiszen a jutalmazósdi éppen azt sugallja, mintha büszkén élni csak a győzteseknek volna joga, az én világnézetem ennél demokratikusabb, hogy úgy mondjam, én a tömegek pártján vagyok, ilyenkor szokott Mister Colt felsóhajtani, uramég, mennyi fölösleges szócséplés, és még csak össze sem koccant közben két konyakos pohár...
[90-91. oldal]
...ki vagy te,
mire a cigány Mózes azt válaszolta, hogy biológiai értelemben a homo sapiens kifejlett hím példánya, etno-kulturális tekintetben iskolai végzettséggel és képesítéssel nem rendelkező cigány kisebbségi vezető vagyok, szociológiailag egy vagyontalan senki a társadalom legalsó rétegéből, pszichológiai profilom szerint pedig hangsúlyosan domináns személyiséggel, továbbá agresszivitásra és acting out cselekedetekre fokozottan hajlamosító személyiségjegyekkel rendelkezem, végül ami a személyes identitásomat illeti, nos, ebben a tekintetben kan kutyaként szocializálódtam, a hierarchiában jelenleg elfoglalt pozícióm falkavezér effektíve...
[127-128. oldal]
...az új világba nem léphetnek majd be Európa leggazdagabb emberei, és ha kérdezik tőletek, hogy miért, akkor válaszoljátok azt, hogy
irigységből és bosszúból,
és ha kérdezik tőletek, hogy milyen eszmény képviseletében tagadjátok meg tőlük a reményt, akkor válaszoljátok azt, hogy az irigység és a bosszú vezérel titeket, hiszen ez az igazság, a szegény és megalázott emberek többsége irigy, és ha alkalma van rá, akkor bosszúálló, a világnak pusztulása pedig alkalmat fog teremteni a bosszúállásra, mert embernek ember lesz a farkasa megint, hát ne sajnáljatok senkit, aki másokat megalázott, megnyomorított és kihasznált, ők sem sajnálnak titeket, és ha azt állítják, hogy van bennük részvét és szánalom, akkor
ne higgyetek nekik...
[133-134. oldal]
...és ha meghalljátok azt a szót, hogy középosztály, akkor köpjetek a földre, és a megvetésetek jeléül tapossatok rá a köpetre, mert a sznob európai középosztály tartja fönn a romlott európai elitet, amely ideológiai maszlaggal eteti egymást nemzedékek óta, és az élethossziglan tartó hazudozásuk során merészelnek az állítólagos lelkiismeretességükre hivatkozni, azzal tetszelegnek a saját társadalmi köreikben, hogy hangversenyre járnak, igényes filmeket néznek, képtárakat látogatnak, operabérletet vásárolnak, szépirodalmat olvasnak, diplomát diplomára halmoznak, miközben olyanok ők,
mint a szamár, aminek könyveket kötöztek a hátára,...
[135-136. oldal]
...egy másodpercig se gondoljátok, hogy az alacsony társadalmi státuszú homo europicus fikarcnyival is különb, mint a saját középosztálya, a pénztelenség nem boldogít, és nem nemesít, Európa lakosságának zöme eszetlen tuskó, akit felnőtt korában már csak három dolog érdekel,
a szex, a pénz és a hatalom,...
[137. oldal]
...világosan látszott, hogy az úgynevezett valóság világa mily mulatságosan komoly szervezet, pontosan három óra volt, az az időpont, amikor nem múlt még a volt, de nincs jelen a most, ezért a tudat a tapasztalással szövetkezik, hogy kitapogassa a saját határait, de nem megy vele sokra, mert amit úgy hív, hogy Én, cserbenhagyja külső és belső valóságait,
termékeny hajnali óra,
mikor árnyakat gyárt a falra az ablak rácsa, és az éjszaka törékeny vázát éhes, fekete bogarak lepik, ez az a pillanat, amikor nem múlik az idő, hanem telik, csak halmozódnak egymásra a percek, és nem válnak múlttá, a jelen bárhogy igyekszik, ez az a pillanat, amikor a fény keletről betör, majd behatol a világba erővel, közönnyel és lassan, nem támad, csak a jelenlétével ostromol, hiszen a táguló hiány követel létezést magának a térben, s ahogy a cigány Mózes ebben a szűk térben körbenézett, megpillantott a falon néhány repedést, a rácsok közt egy pókhálót, s meglátott benne
három kihűlt bogárhátat,
íme, ezek a világ tényei, mondta ki fennhangon, s kissé csodálkozott, hogy kimondott szavától nem változott meg semmi, odakint világosodott, idebent pedig elernyedt az éj és összehúzta magát a kiterjedés...
[226. oldal]