Jim Jarmusch Stranger than Paradise című filmjében (nálunk Florida, a Paradicsom címmel játszották) van egy jelenet, amikor az emigráns magyar lány (Bálint Eszter, a Magyarországról Halász Péterrel együtt kivándorolt színésznő játssza) kiviszi az Erie-tó partjára az unokabátyját (John Lurie-t, aki civilben a Lounge Lizards együttes szaxofonosa) és annak barátját, Eddie-t (Richard Edson). Tél van, köd, süvítő szél, és szorongást keltő üresség – nem látnak mást, csak a fehér semmit. Ezt a képet idézte fel bennem Bán Zsófia könyvének utolsó novellájának záró jelenete, ezúttal az Antarktiszon.. Kilépve az ajtón, Anna és Robert azt látták, hogy nem látnak semmit. Amíg bent tartózkodtak a kunyhóban, beborult az ég, s a sűrű felhőzet mögül kiszűrődő, szórt fény tökéletesen eltüntette a jég- és hófelszín definícióját, lehetetlen volt bármilyen távolságot felmérni, tökéletesen egybefüggő, derengő fényben úszó, szürkésfehér masszává vált a táj, eltűnt a látóhatár, nem volt fent, nem volt lent, eltűntek a buckák, a lejtők, de még a hó és jég felülete is beleveszett a fehér váltakozó tónusaiba, az előtér szürkésfehér volt, a háttér fényesebb, világosabb. Nem volt ott semmi, csak fény és tér…
VIDEO
Üresség, idegenség, a fehér semmi, Wim Wenderstől a A dolgok állása vagy Jeles Andrástól A kis Valentino . Képek, képek, leírva, kötetbe kötve, szervező erőként – talán ez a könyv legerősebb része. A kérdés az, hogy a novellák mit tesznek hozzá a korábbi képekhez. Annál is inkább, mert Bán Zsófia esszéi (lásd a Próbacsomagolás és az Amerikáner című kötetekben) nagyon magasra tették a mércét. A W. G. Sebald „ Kivándoroltak ” és „ Austerlitz ” című regényeiről írott Veverka, avagy az emlékezés fortélyai című írása például irodalomként és irodalomtudományként is csak a legmagasabb szinten értékelhető.
A tizenöt novella többsége nem tetszett. Többnyire belső monológok indítanak, melyeket a saját élmény intenzitása hitelesít, de amint események leírására kerül sor, írói mesterségbeli kérdések merülnek föl. Mennyit kell elmondani, hogy érthető, követhető legyen a cselekmény, ugyanakkor megmaradjon a titok is, ami a művészet egyik lényege? Milyen terjedelmű legyen egy szöveg, hogyan illeszthetők bele elidegenítő betétek, képek? Szükség van-e csattanóra, poénra, hogyan lehet elkerülni a közhelyeket, az ismétléseket? A szerző nem bízik a képek erejében, ezért új médiumot keres: „ Egyetlen mozdulatsor elég, hogy megértsek valamit, amihez fényképek százai nem voltak elegendőek. Mert látom ugyan a fényképen… […] látom, és érteni vélem, de valójában nem tudhatom, mi is az, amit értek, s van-e igazságértéke, mert a hiányzó részeket csak a képzeletem egészíti ki. ” Ezek a novellák volnának hivatottak kitölteni a képek réseit az igazsággal , de ez nálam nem jött be. Én nem hittem el ezeket az igazságokat. Kihallottam belőlük az író hangját, aki valamit nagyon mondani vagy ábrázolni akart. Azaz, nekem, hiányzott a természetesség, az az öntörvényűség, amelyet a kiszámíthatóságtól a mindennapi véletlen választ el. A kötet szövegszerű részei viszont tetszettek. Ahol nem kellett semmit elmesélni, ahol csak úgy jöttek a mondatok, saját belső logikájukat követve. A fotográfia rövid története című novella, amely leginkább eltávolodott a történetmeséléstől, és amelyik egy nagyon erős gondolati ívre épült, ugyanakkor érzelmileg is telített – szerintem igazi remekmű. Ezért már érdemes volt elolvasni a könyvet. És van egy másik novella, amelynek prózavers formájú szövegét szintén szerettem. Ez a Keep in touch . Van benne nyelvi humor, lendület, ritmus, intellektualitás. Összességében úgy gondolom, Bán Zsófia igazi műfaja az esszé, a személyes hangú irodalmi-kultúrtörténeti-művészeti tanulmány, de a prózai munkái is érdekesek, ezért akármit ír, én olvasni fogom. Karcok: Kép az, hogy Patty Hearst áll egy bankban, gépfegyverrel a kezében, és látszik rajta, ahogy egyszer csak elárvul, ahogy hirtelen nem tudja, hogy került ide, és ki ez a vállas, borostás ember, aki láthatóan őt fedezi, kép az, hogy a rosszul álcázott rémületen túl hirtelen kiül az arcára valami elhagyott, elfelejtett gyerekmagány, amitől annak, aki nézi, világossá válik, hogy mit is keres ő ebben a bankban gépfegyverrel a kezében, egy idegen férfi társaságában, csak ő, a Patty nem tudja, és azt sem tudja, hogy mi tudjuk, nem tudja, hogy elárulja őt a kép. Mert a kép az olyan, hogy elárul.
A fotográfia rövid története, 36. oldal És kép az, hogy Aldo Moro ül, kezében egy táblával, rajta kézzel írt felirat, mely tudatja velünk, hogy hány napja is van fogságban, és ahogy ott gubbaszt, mint akit elraboltak, kiül az arcára egy gondolat, nem is gondolat, talán csak egy érzés, vagy egy érzés árnyéka, mely hirtelen meglegyinti, mint egy elsuhanó denevérszárny, hogy talán nem kellett volna, nem kellett volna reggel olyan keményen beszólni Eleonórának, csak mert megint nem volt rendesen kivasalva az inge, igaz, hogy ennyi év házasság után egy asszony talán már megtanulhatná, mit hogyan, elvégre hová jutna a világ, ha mindenki ilyen flegmán végezné a dolgát, és közben persze a kép mintha éppen azt állítaná, hogy az, hogy hová jut a világ, talán mégsincsen egyenes korrelációban avval, hogy ki hogyan végzi a dolgát, elvégre ő is itt ül, és akkor ez vajon azért van-e, mert ő, személy szerint, nem úgy végezte a dolgát, ahogy kellett volna, hogy tehát akkor ez a kép bizonyíték volna-e erre, vagy netán éppen az ártatlanságát bizonyítja, vagy nem bizonyítja sem egyiket, sem másikat, hanem csak azt, hogy ekkor még élt, gyűrött ingben, borotválatlanul, egy kézzel írott táblával a kezében.
A fotográfia rövid története, 36-37. oldal Kép az, hogy ember van a Holdon, és akkor egy csomó mindent meg kell csinálni, amire azt mondták, hogy majd akkor, ha ember lesz a Holdon. Nagyon kell vigyázni, hogy miket beszél az ember.
A fotográfia rövid története, 38. oldal
Másfelől viszont kép az, hogy képzeld el, nyakig ülsz egy kád vízben, 10 éves vagy, előtted a vízen egy játék lebeg, egy propelleres hidroplán, amire ha ráfújsz, forognak a kis propellerei, és akkor képes vagy és tíz évesen fogod magad, és önkioldóval csinálsz magadról egy képet, az elsőt, amit később több ezer követ, és akkor jön valaki, aki száz, de mondd, hogy ötszáz évvel később nézi ezt a kádban ülő kisfiút, téged, tudja a neved, tudja, hogy később még milyen képeket csináltál, és mert kedveli ezeket a képeket, azt is tudja, vagy tudni véli, hogy milyen volt az életed, és itt persze megtorpansz egy pillanatra, mint egy kistermetű hegyi ló, ha hirtelen kígyót érzékel a trópusi fennsíkon, mert azért ezen (is) úgyszólván el lehet gondolkodni, hogy vajon, ha valaki ismeri az összes képedet, elmondhatja-e, hogy akár csak kummányit is veszi, hogy kicsoda vagy, lehet-e azt mondani, hogy az életed ott virít a képeiden, vagy csak azt lehet mondani, hogy snitt, mára ennyi, és köszi szépen. A fotográfia rövid története, 37-38. oldal
Jacques-Henri Lartigue képe (1904) innen . Idézetek:
Kép az, hogy Cortez találkozik Montezumával, de mivel erről nem készült kép, mindenkinek van róla egy a fejében.
A fotográfia rövid története, 39. oldal
Kép az, hogy szörfösök a tengeren, várják a Nagy Hullámot, életük legnagyobb hullámát, azt, amelyik már messziről morajlik, noha még tükörsima a víz, azt, amelynek már a hangjáról is tudják, hogy igen, ez az, ez lesz az, most fognak találkozni avval, amiért valaha is vízre szálltak, és oldalt egy kis ladikban, egy nevetségesen törékeny kis motoros hajóban üldögél valaki, aki le akarja kapni, amikor a szörfös a Nagy Hullám elé áll és farkasszemet néz vele, mert aki a ladikban ül – mert mindig van, aki a ladikban ül –, arra gondol, hogy ő ugyan nem merne odaállni a Nagy Hullám elé, viszont nagyon szeretne – mert mindig van, aki nem mer, de nagyon szeretne –, és akkor inkább itt ül oldalt, a ladikban, és leveszi azt, amikor megmérkőznek egymással, a Hullám meg a szörfös, írta Schubert Franz, mert kell olyan is, aki leveszi, nem lehet, hogy mindenki csak csinálja, kép az, hogy nem mindenki csinálja, hanem van, aki nézi, és úgy csinálja, mert azért az is csinálás, alkalmasint oops, édesanyám, becsinálás, mert van, hogy akkora az a hullám, hogy aki a szörfön, de az is, aki a ladikban ül, arra gondolnak, gyakorlatilag egyazon pillanatban, hogy ez tévedés, súlyos tévedés, hogy nem kell mindent szemtől-szembe, elég, ha elmesélik, elég, ha elolvasod, elég, ha beleég az emlékezetedbe, de a kép mégis az, hogy nem tudsz nem odanézni, amikor jön, nem tudod elfordítani a fejed, hanem csak ordítani, mint egy eszelős, ahogy a torkodon kifér, és akkor, gyakorlatilag öntudatlanul kattintani, na ez a kép.
A fotográfia rövid története, 33-34. oldal
Észak-Amerika csak véletlenül függ össze Dél-Amerikával. (Cholnoky Jenő: Utazásom Amerikában Teleki Pál gróffal, 1942)
A dolgok múzeuma. 72. oldal Ha már szóba került Jim Jarmusch és a Florida, a Paradicsom, befejezésül jöjjön egy-egy szám Bálint Esztertől és John John Lurie-től:
VIDEO