Arisztotelész szerint – [az ember] olyan speciális, minden más élőlénytől különböző teremtmény, melynek természetébe mintegy bele van kódolva a magasztosság, vagyis a saját természetes állatiságán való felülemelkedés képessége.
A felülemelkedés itt önuralmat jelent. Azt az önuralmat, amelyet maga a természet, a kozmosz is gyakorol úgy, hogy benne a szellem uralkodik az anyag fölött. A kozmikus rendre hangolt ember lelkében az ész, a ráció a szívvel szövetségben tartja kordában az ösztönöket. Ez a ráció nem instrumentális, hanem mediális: nem eszköze, hanem őre az agresszív túlélőösztönöknek, miközben közvetíti és belső használatra adaptálja a kozmosz örök harmóniáját. Az organikus egészként lélegző politikai közösség akkor működik harmonikusan, ha a közösség feje (a kozmikus racionalitásra hangolódott maroknyi szellemi elit) irányítja a politikai testet (az ösztöneiknek kiszolgáltatott, ingadozó szívű emberek tömegét).
ELVESZETT ILLÚZIÓK 45. oldal
Salamon János: A szív arisztokratikus szokásai
Pesti Kalligram, 2016
Szabad-e suksükölni?*
Ha azt mondom kúl, akkor rontom a nyelvem? Létezik nyelvromlás? A nyelvi igénytelenség – a normasértő, slendrián nyelvhasználat – szellemi igénytelenség jele? Aki suksüköl, az bunkó, paraszt, műveletlen tuskó; aki pedig kúlozik az városi bunkó, szellemi proletár? És van-e ennek morális következménye? A szellemi igénytelenség jellemhibának a jele, aki műveletlen az emberileg alacsonyabbrendű**?
És aki mindezt nem fogadja el,*** az megágyaz az újnyilasoknak? Az ízléstelen ízléssemlegesség értékrelativizmust takar, amely az emberi életformák egyenjogúságát hirdetve**** a kulturált emberiség sírásója?
A Nemzeti Színház Duna-parti épületének (vagy éppen a Milánói Világkiállítás Magyar Pavilonjának) az építészeti értéke épp oly magabiztosan, objektívan meghatározható, mint az, hogy az újnyilasok eszméi kártékonyak?
Létezik egy kozmikus rend, amelyet már Platon felismert, amely szellemi mérceként szolgálhatna, de amelytől már a görög racionalizmus elszakadt, amelyhez képest a kereszténység eszméi is földhöz ragadtak; egy kozmikus rend, amelyet nem ismerünk fel, amelyet megtagadunk, amikor megöltük az isteneket és megöltük Istent, amikor Machiavelli és a felvilágosodás liberális filozófusai és Nietzsche és Wittgenstein és Rorty és Searle és***** Nádasdy Ádám és Kálmán László és Bárány Tibor téveszméit követjük, vagy éppen szellemi mocsarába ragadtunk – mondja Salamon János, az arisztokratikus***** filozófus.
Ebből következik például, hogy én, az antiplatonista, méltatlan vagyok Salamon János eszméinek tolmácsolására, értékelésem értéktelen, viszont a könyvből kiragadt és megosztott idézeteimmel (20 darab) némi szolgálatot tehettem a szerzőnek. Salamon eszméiből következik még, hogy a molyon megosztott tartalmak 99,9%-a (az utolsó 9-es felett van egy pont) értéktelen, hiszen nem ütheti meg Salamon mércéjét. Van ugyan néhány moly, aki kapisgál (rettenetes, hogy én is milyen alpári kifejezést használok!) valamit, a többiek viszont nullák. Most már rájöttem: a szellemi magaslatokban trónoló tévedhetetlen ítészeink, akik megmondják, hogy mi a jó és mi a rossz, nem valamely privát ízlés vagy kulturális értékrend nevében döntenek elevenek és holtak, irodalmi díjak jogossága és versek értéke felett, hanem megkérdőjelezhetetlen, örök és égbe vésett ideák nevében.
Jómagam csak egy hiányos műveltségű, plebejus és anarchista hajlamú olvasó******* vagyok, nincsenek világmegváltó ambícióim, nem szeretnék dönteni a filozófia örök kérdéseiben, ezért – elfogultságaim és előítéleteim tudatában – egyszerűen csak élveztem ezt a könyvet. A szerző filozófiai nézeteit nem osztom, de csodálom gondolkodásának mélységét és ízlésének kifinomultságát.
A Kalligram Kiadó a tartalomhoz méltóan igényes külsővel és szerkesztői munkával jelentette meg ezt a könyvet, amelyet a filozófia iránt érdeklődőknek jó szívvel ajánlok.
* Szerintem szabad, csak éppen nem illik, aki suksüköl, az (műveltségi) konvenciót sért, ezért lenézik, és nem éri meg ilyen helyzetbe hozni magunkat. Ugyanakkor egy ember minősége, szerintem, nem a műveltségétől függ, noha azért többnyire van összefüggés, nem tagadom. Az előítéletnek – aki művelt, az intelligensebb, mint a műveletlen, és/ezért alkalmasabb az emberi együttélésre – ezúttal is van némi alapja.
** Nem lehet egyszerre pacalt enni és tisztán gondolkozni – mondta Hamvas Béla, aki fiatal korában néhány írásában maga is elborzasztó következtetésekig jutott – de Salamon nem tradicionalista.
*** Itt néhány logikai lépés ismertetésétől eltekintek, Salamon János könyvében olvasható a láncolat.
**** Multikulturalizmus és konzumidiotizmus?
***** A következő három személy Salamon János kortárs vitapartnerei, akiknek véleménye csupán Salamon cáfolatából ismerhető meg e könyvből, viszont a neten ezek a vitairatok szabadon elérhetők.
****** Arisztokratikus eszméiből politikai téren például az következik, hogy elutasítja a demokráciát, egy (szellemi) arisztokratikus köztársaság híve volna – ha ő válogathatná ki a (szellemi) arisztokratákat.
******* Más fordításban eredetieskedő és fiataloskodó vénember